Vad behöver jag anmäla?
För att uppfylla alkohollagens krav behöver du anmäla ägarförändringar och vem som är serveringsansvarig. Du kan även vara skyldig att anmäla andra aktiviteter gällande din verksamhet.
- Start
- Kommun
- Serveringstillstånd
- Vad behöver jag...
Om verksamheten förändras till sin omfattning eller i något annat hänseende av betydelse för tillsynen skall detta anmälas, du är skyldug att anmäla:
- Förändrade ägarförhållanden
- Serveringsansvariga
- Kryddning av alkohol, den som har ett stadigvarnade serveringstillstånd kan krydda sin egen snaps
- Catering, lokal, datum och tidpunkt för varje serveringstillfälle
- Provsmakning
- När du startar din verksamhet
- När du avslutar din verksamhet
Anmälan ska göras i förväg, eller om det förhållande som föranlett anmälningsskyldighet inte har kunnat förutses, utan dröjsmål. Notera att en del av anmälningarna kräver att en avgift för handläggning betalas in till kommunen.
Vad gäller vid ett ägarbyte?
Ett serveringstillstånd gäller endast för den som tillståndet är utfärdat till och för den lokal som är angiven i beslutet och tillståndsbeviset. Det betyder att om du som har serveringstillstånd flyttar till nya lokaler så måste du söka ett nytt tillstånd.
Om bolaget som har serveringstillstånd genomför ändringar i ägandet ska det anmälas till kommunen som är tillståndsmyndighet. Kommunen gör då en utredning gällande finansiering och om de nya ägarna och personer med betydande inflytande i bolaget uppfyller alkohollagens krav på god vandel och ekonomisk skötsamhet. Om kraven inte uppfylls kan serveringstillståndet dras in.
Läs mer om vad som gäller vid förändringar i företaget.
Upphörande
Den som beviljas tillstånd skall hos kommunen anmäla när verksamheten läggs ned eller om avbrott görs i den.
Uppgifterna som lämnas i samband med anmälan registreras i tillsynsmyndighetens dataregister.