Tillfälligt serveringstillstånd för servering till allmänheten
Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten avser servering vid tillställningar som är igång under en kortare tid, kan vara servering vid mindre evenemang likväl som vid stora festivaler.
- Start
- Kommun
- Serveringstillstånd
- Tillfälligt...
Denna form av tillstånd kräver att sökande är kunnig och lämplig för uppgiften. För att erhålla tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten ställs samma krav på sökandens lämplighet som för ett stadigvarande tillstånd till allmänheten.
Beakta att:
- Köket ska vara registrerat hos miljöavdelningen för beredning och servering av tillredd mat.
- Serveringsstället ska utgöras av en avgränsad yta.
- Det ska finnas ett tillfredsställande antal sittplatser.
- Betryggande tillsyn över serveringen måste garanteras..
- Mat och alkoholfri dryck ska finnas att tillgå under hela den tid som servering av spritdrycker, vin och starköl pågår.
- De personer som ansvarar för servering ska vara lämpliga för uppgiften.
- Kassaapparat med vanliga kassarutiner krävs. Tillståndsmyndigheten kan kräva särredovisning av verksamheten.
- En grundförutsättning för tillstånd är att remissinstanserna tillstyrkt och rätten att disponera marken kan styrkas, detta gäller även särskild lokal.
- Tillstånd kan förenas med villkor om ordningsvakter efter samråd med polismyndigheten
- Serveringstillstånd beviljas inte i samband med idrottsevenemang eller arrangemang som riktar sig till ungdomar under 18 år.
I kommunens "Riktlinjer för alkoholservering" kan du läsa mer om vad som krävs för tillståndet.
Handläggning
Tänk på att söka tillstånd i god tid innan planerad start, eftersom handläggningstiden kan ta upp till 8 veckor.
Vid handläggningen granskas att ansökan och aktuell verksamhet uppfyller kraven i alkohollagen. Yttranden tas in från Polismyndigheten, Skatteverket, Räddningstjänsten samt från Bygg- och miljönämnden.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen, ansvarig nämnd är kommunstyrelsen. Ansökan om serveringstillstånd görs på kommunens ansökningsblankett, blanketter kan hämtas hos kommunen eller skrivas ut längst ned på sidan. Från och med början av juni kommer det också gå att söka via e-tjänst från overkalix.se.
Vid ansökan krävs det även information som beskriver den planerade verksamheten, detta bifogas som bilagor vid ansökan. Läs mer om vilka bilagor som erfordras under Handlingar tillfälligt serveringstillstånd.
Inkommen ansökan behandlas enligt alkohollagen (2010:1622).
Innan handläggningen påbörjas ska prövningsavgiften ha inbetalats. Prövningsavgiften framgår av listan med avgifter och ska betalas till Överkalix kommuns Bankgiro 757-9311. Ange "Serveringstillstånd" på din betalning.
Ansökan med begärda handlingar ska skickas till:
Överkalix kommun
Kommunstyrelsen
956 81 Överkalix