Verksamhetsidé och mål
Kommunfullmäktige i Överkalix har antagit tre övergripande verksamhetsmål. Dessa mål utgör grunden för en förnyelse av kommunens styrsystem mot en tydlig process som bygger på resultatstyrning.
- Start
- Kommun
- Politik & organisation
- Verksamhetsidé...
Verksamhetsidé
Överkalix kommun arbetar för att utveckla kommunen till en attraktiv etablerings- och boendeort. Detta ska ske genom en god offentlig service för medborgarna och goda verksamhetsförutsättningar för näringslivet. Den kommunala servicen ska kännetecknas av god kvalitet, bra service och hög effektivitet.
En god livsmiljö för medborgarna ska vägas in i all kommunal verksamhet.
Kommunens vision - En utmärkt plats
Överkalix kommun är en attraktiv boendeort med god livsmiljö för alla, hög offentlig service för invånarna och bra förutsättningar för näringslivet. Den kommunala servicen kännetecknas av kvalité och effektivitet.
Kommunens övergripande mål
De övergripande målen som kommunfullmäktige antagit är:
- Ett jämställt, tryggt och inkluderande samhälle där invånarna kan vara med och påverka.
- En bra och hållbar miljö, infrastruktur och samhällsservice.
- En attraktiv arbetsgivare med god kompetensförsörjning.
Resultatstyrning
Med resultatstyrning är tanken att styrningen ska bygga på att det sätts resultatmål, dvs mål som talar om vad som ska uppnås i kommunens verksamheter.
I praktiken betyder det att det blir tydligare roller mellan politik och verksamheter, politiken beslutar vad som ska uppnås och verksamheterna hur det ska uppnås.
Med resultatstyrning finns det också en tydlig process för uppföljning och återkoppling av resultat som uppnåtts tillbaka till kommunfullmäktige.
I kommunfullmäktige beslutas om övergripande verksamhetsmål för kommunens verksamheter.
Målen bryts ned i kommunens nämnder och verksamheter för att anpassas till ett praktiskt arbete som ska ge ett resultat som kan följas upp hos brukare och kunder.