Flyttanmälan
Hur du gör flyttanmälan och eftersänder din post.
Från och med 1 januari 2016 ska den som flyttar alltid göra flyttanmälan direkt till Skatteverket.
Idag kan medborgare göra flyttanmälan via Svensk adressändring också, men vid årsskiftet löper avtalet mellan Skatteverket och Svensk adressändring ut.
Det kostar inget att göra flyttanmälan hos Skatteverket och det görs enklast med hjälp av e-legitimation (till exempel Mobilt BankID) i e-tjänsten Flyttanmälan.
E-tjänsten Flyttanmälan (för dig som har e-legitimation)
Skatteverket skickar den nya adressen till de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsaktörer.
Svensk adressändring har kvar ansvaret för eftersändning av post. Vill man ha eftersändning beställs det för en kostnad hos Svensk adressändring.
Eftersändning betyder att den post som kommer till din gamla adress skickas vidare till din nya bostad. Om du inte har beställt eftersändning skickas posten tillbaka till avsändaren.